Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού βρίσκεται σε τελική ευθεία, με τις κυριότερες εκκρεμότητες να συνδέονται με κρατικές αρμοδιότητες:
- Πιστοποίηση 39 σηράγγων από την αρμόδια Διοικητική Αρχή Σηράγγων.
- Εγκατάσταση και λειτουργία νέων διοδίων στα Μάλγαρα, Χαλάστρα, Πολύκαστρο – σε βασική προσαρμογή τιμής, με τις αρχικές αυξήσεις να κυμαίνονται από 3 σε 4 λεπτά ανά χλμ., με επόμενες φάσεις έως 5 και ενδεχομένως 6,3 λεπτά
- Κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή και στη συνέχεια το οικονομικό κλείσιμο, δηλαδή η καταβολή του συμφωνημένου τιμήματος (περίπου 1,35–1,5 δισ. €).
Αν δεν παρουσιαστούν απρόβλεπτες καθυστερήσεις, τα παραπάνω θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2025 .
Δήλωση Γ. Περιστέρη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)
Στην πρόσφατη γενική συνέλευση, ο Γιώργος Περιστέρης τόνισε:
«Ο στόχος που έχει μπει είναι να γίνει αυτό [η παραχώρηση] μέχρι τέλος του έτους. Όντως υπήρξε καθυστέρηση από πλευράς διαφόρων υπηρεσιών. Ελπίζουμε ότι μέχρι το τέλος του έτους ο στόχος θα επιτευχθεί».
«Εμείς είμαστε επισπεύδοντες. Η καθυστέρηση δεν συμφέρει οικονομικά την εταιρεία. Τα κεφάλαια είναι διαθέσιμα, υπάρχουν και πρέπει να επενδυθούν».
Σύμβουλος από Υπουργείο
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρόκειται να προσλάβει σύμβουλο με σκοπό την ολοκλήρωση των απαιτούμενων παραδοτέων στα πλαίσια της παράδοσης των έργων, η οποία περιλαμβάνει:
- Διερεύνηση και καταγραφή αρχειακού υλικού (γεωπύλες, αρχεία, «as-built» σχέδια).
- Επαφές με την Εγνατία Οδός Α.Ε. για την επαλήθευση της υφιστάμενης κατάστασης.
- Φωτογραφική και βιντεοσκοπική τεκμηρίωση του άξονα και των καθέτων σε διπλή κατεύθυνση.
- Σύνταξη Πρωτοκόλλου Παράδοσης–Παραλαβής.
Η παράδοση αυτού του υλικού έχει ορισμένο ορόσημο στις 31 Αυγούστου 2025.
Το εύρος της παραχώρησης
Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – Egis Projects (25%) έχει αναλάβει την 35ετή παραχώρηση της:
- Εγνατίας Οδού (658 χλμ., Ηγουμενίτσα–Κήποι Έβρου): τμήμα του διευρωπαϊκού “core” δικτύου.
- Κάθετοι άξονες (συνολικά ~225 χλμ.):
- Σιάτιστα–Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή (69,3 χλμ.) – σύνδεση με Αλβανία & Ε65.
- Χαλάστρα–Εύζωνοι (60 χλμ.) – σύνδεση με Β. Μακεδονία .
- Θεσσαλονίκη–Σέρρες–Προμαχώνας (95,5 χλμ.) – σύνδεση με Βουλγαρία, με 17 κόμβους.
Περιλαμβάνονται βαριά συντήρηση, βελτιώσεις σηράγγων και κόμβων, ανάπτυξη χώρων στάσης & ΣΕΑ μέσα στα πρώτα πέντε χρόνια.
Το τίμημα της σύμβασης ανέρχεται στα 1,496 δισ. €, με επανϋπολογισμό και προσαρμογή στις οικονομικές συνθήκες.
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι ένα από τα πιο σημαντικά δημόσια έργα υποδομής, με χρονικό εύρος 35 χρόνια. Οι καθυστερήσεις στην πιστοποίηση των σηράγγων, στη λειτουργία των διοδίων και στην κύρωση της σύμβασης είναι οι βασικές εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν πριν την πλήρη έναρξη λειτουργίας υπό την κοινοπραξία. Το χρονοδιάγραμμα είναι φιλόδοξο, με στόχο την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών και την επίτευξη οικονομικού κλεισίματος έως τέλη 2025, και η πρόσληψη σύμβουλου από το υπουργείο στοχεύει στην υποβοήθηση της διαδικασίας.