Κατεβάζουν ρολά τα ΕΛΤΑ – Οργή και ανησυχία στη Δυτική Μακεδονία

Κλείνουν τα ΕΛΤΑ σε Βελβεντό, Σέρβια, Σιάτιστα, Νεάπολη, Δεσκάτη και Άργος Ορεστικό – Αντιδράσεις από τους κατοίκους και τους φορείς της περιοχής

Δραματικές αλλαγές φέρνει το νέο κύμα «αναδιάρθρωσης» των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), με δεκάδες καταστήματα να κλείνουν σε όλη τη χώρα. Ανάμεσά τους και έξι κομβικά σημεία της Δυτικής Μακεδονίας: Βελβεντό, Σέρβια, Σιάτιστα, Νεάπολη, Δεσκάτη και Άργος Ορεστικό.

Η είδηση προκαλεί αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες, καθώς για πολλούς κατοίκους τα ΕΛΤΑ δεν είναι απλώς ένα ταχυδρομείο – είναι μια ζωντανή δημόσια υπηρεσία, ένας κρίκος επικοινωνίας με το κράτος και τον υπόλοιπο κόσμο.

Απομόνωση για τις μικρές κοινότητες

Στο Βελβεντό και τα Σέρβια, τα ΕΛΤΑ εξυπηρετούν καθημερινά ηλικιωμένους, αγρότες και επαγγελματίες που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε άλλες υπηρεσίες. Στη Σιάτιστα και τη Νεάπολη, οι κάτοικοι κάνουν λόγο για «πραγματική εγκατάλειψη», καθώς το κοντινότερο κατάστημα μετά το κλείσιμο θα απέχει δεκάδες χιλιόμετρα.

Η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη στη Δεσκάτη και στο Άργος Ορεστικό, όπου η τοπική κοινωνία βασίζεται στα ΕΛΤΑ όχι μόνο για την αλληλογραφία, αλλά και για τη διανομή συντάξεων και λογαριασμών. Για πολλούς ηλικιωμένους, η κατάργηση αυτών των υποκαταστημάτων σημαίνει ταξίδι 30-40 χιλιομέτρων για μια απλή συναλλαγή.

Το σχέδιο της διοίκησης

 

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ αναφέρει πως η απόφαση εντάσσεται σε ένα πρόγραμμα «εξυγίανσης» και «εκσυγχρονισμού», το οποίο προβλέπει δραστική μείωση των ιδιόκτητων καταστημάτων και λειτουργία μέσω συνεργατών ή ιδιωτών. Από τα πάνω από 1.000 σημεία που υπήρχαν παλιότερα, εκτιμάται ότι θα παραμείνουν λιγότερα από 300 σε όλη τη χώρα.

Η επίσημη θέση της εταιρείας είναι ότι το σχέδιο στοχεύει σε «αποτελεσματικότερη και πιο βιώσιμη λειτουργία», ωστόσο οι τοπικές κοινωνίες βλέπουν πίσω από τις λέξεις ένα ξεκάθαρο μήνυμα: συρρίκνωση του δημόσιου ταχυδρομικού δικτύου και υποβάθμιση της περιφέρειας.

Οι συνέπειες για τη Δυτική Μακεδονία

Η περιοχή έχει ήδη πληγεί από την απολιγνιτοποίηση, τη μείωση πληθυσμού και το κλείσιμο δημοσίων υπηρεσιών. Το νέο πλήγμα από τα ΕΛΤΑ έρχεται να επιδεινώσει την εικόνα:

  • Χάνονται θέσεις εργασίας σε τοπικό επίπεδο.

  • Οι πολίτες υποχρεώνονται σε μετακινήσεις για στοιχειώδεις συναλλαγές.

  • Οι μικρές επιχειρήσεις δυσκολεύονται στη διανομή προϊόντων.

  • Ο κοινωνικός αποκλεισμός στις ορεινές περιοχές γίνεται εντονότερος.

Σύμφωνα με τοπικούς φορείς, η απόφαση ελήφθη χωρίς διαβούλευση και χωρίς εναλλακτικό σχέδιο εξυπηρέτησης των πολιτών.

Αντιδράσεις και κινητοποιήσεις

 

Ήδη, δήμοι και κάτοικοι από τις περιοχές που πλήττονται προετοιμάζουν κοινό ψήφισμα προς την κυβέρνηση, ζητώντας την άμεση αναστολή των αποφάσεων. Οι εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ έχουν εξαγγείλει απεργιακές κινητοποιήσεις, καταγγέλλοντας «διάλυση του δημόσιου χαρακτήρα» και «παράδοση των ταχυδρομείων σε ιδιώτες».

«Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για ψηφιακό κράτος και να αφήνουμε χωριά χωρίς ταχυδρομείο», δήλωσε χαρακτηριστικά συνδικαλιστής από τη Δυτική Μακεδονία.

Η Ελλάδα των δύο ταχυτήτων

Το πρόβλημα δεν είναι μόνο τοπικό – είναι εθνικό. Ενώ οι μεγάλες πόλεις απολαμβάνουν γρήγορη εξυπηρέτηση και πρόσβαση σε ιδιωτικές υπηρεσίες courier, η ελληνική περιφέρεια μένει πίσω, χωρίς βασικές δημόσιες υποδομές.

Η σταδιακή αποδυνάμωση των ΕΛΤΑ αναδεικνύει το φαινόμενο της Ελλάδας δύο ταχυτήτων: από τη μία οι περιοχές που προχωρούν, κι από την άλλη εκείνες που βυθίζονται στη σιωπή και την εγκατάλειψη.